Vi kan konstatere, at det faktisk er legen, som er udslagsgivende for trivslen, og at det har betydning, både hvor meget børnene leger, og hvad det er, de leger.
Legekulturen styrkes når ledelsen og personalet prioriterer at lege! Det bidrager markant til det gode børneliv og trivslen i vores daginstitutioner, når legen er i fokus for pædagogikken. Pædagoger bør derfor spille en langt mere…
Legemodige voksne spiller en central rolle for at styrke legekulturen. Voksne som tør kaste sig ud i legen, slippe kontrollen, overgive overblikket og sig selv hen til legens kaos og børnene. Men det giver større…
Hvilken konsekvens har det, når børn leger mindre frit? Kristeligt Dagblad tager problemstillingen op, i et interview med projektleder Frank Lambert. Det kom der en forsideartikel ud af som du kan læse her. (OBS! Bemærk…
Ny, stor undersøgelse fra Levende Legekultur afdækker danskernes legevaner.
Oplev legens dynamikker på nærmeste hold, når Gerlev Center for Leg og Bevægelse inviterer til Danmarks førende Legekonference. Den 23. november omdannes Gerlev Idrætshøjskole til et stort lege-laboratorium. Legen sættes under lup og med hjælp…
Selvom forældre i dag er langt mere investeret i deres børns udvikling, og selvom skoler og daginstitutioner har langt større fokus på det enkelte barn end tidligere, er en helt central del af børnenes udvikling…
Ledelsen skal prioritere legekulturen for at fastholde og udvikle den - men hvordan? I Levende Legekultur arbejder vi med mikrohandlinger til at sikre forankring
Børns måde at lege på har forandret sig markant. Børn i dag tilbringer mindre tid fysisk sammen, bruger mindre tid i naturen og får sjældent lov til at lege, uden at voksne holder øje. Det medfører, at den frie,…
Lær 6 former for leg, for herigennem bedre at forstå det sprog legen taler. Legeforsker og Lektor ved Aarhus Universitet Ditte Winther-Lindqvist tager dig igennem de seks første lege, og hvad de fortæller om barnets…