Trivsel opstår mellem frygt og fryd: Ny, stor undersøgelse afdækker danskernes legevaner:
For første gang er børns leg kortlagt hele vejen rundt. Fra de vågner, til de går i seng ved vi nu, hvor, hvor meget og hvordan der bliver leget. Vi ved, hvor meget børn leger med deres forældre og søskende i forhold til
venner eller naboer.
For at få kortlagt legens kår i de danske hjem har vi gennemført en landsdækkende undersøgelse. I alt er tusind familier og forældre blevet interviewet om deres børns leg.
Det er der kommet en masse ny viden ud af. Her på siden kan du dykke ned i rapportens resultater. Vi har opdelt i relevante temaer ude til højre, eller du kan hente en opsummering i form af en pressemeddelelse nedenfor. Eller give dig i kast med
rapportens fulde længde.
I Levende Legekultur er vi specialister i leg. Vi arbejder med leg blandt børn og voksne hver eneste dag. Den viden vil vi gerne dele.
Støttet af Lauritzen Fonden
Lauritzen Fonden udspringer af et af Danmarks ældste rederier, J. Lauritzen, og fonden er forankret i det maritime Danmark. Fonden er en erhvervsdrivende fond, der yder støtte til almennyttige aktiviteter, og fondens målsætning er, at flere børn og unge, der lever i fattigdom, bliver inkluderet og bedre rustet til at være bidragende medborgere i fremtidens Danmark.
Besøg Lauritzen Fonden her
Temaer i rapporten
Leg og tid
Undersøgelsen viser, at på trods af, at der er både vilje og lyst blandt forældrene til at understøtte børnenes frie leg, så lader det sig sjældent gøre i praksis. Børns hverdag er fyldt op med lange skoledage, fritidsaktiviteter og weekender med fyldte kalendere.
Seks ud af ti går til noget i deres fritid, samtidig vurderer forældrene til halvdelen af danske børn at de har tid til at lege i hverdagen, men at den frie tid falder markant med alderen - de 10-12 årige topper i fritidsaktiviteter.
Leg og trivsel
Undersøgelsen viser, at der er en klar sammenhæng mellem leg og trivsel. I familier, hvor der leges meget, og hvor der leges frit, vurderer forældrene over en bred kam, at deres børn trives bedre end hos familier, hvor der leges mindre. 71 % af forældrene mener, at deres børn har et godt og aktivt legeliv. Med alderen falder legeaktiviteten dog, og der er en stigning i bekymring for mistrivsel. Legens form har også betydning for trivsel, for eksempel ser det ud til at fysisk leg og leg med andre styrker trivsel mere end f.eks. leg med skærm. Den fysiske leg topper i indskolingsalderen og falder jo ældre barnet bliver, her stiger skærmlegen også.
Hvis legen skal styrkes, så er skoler og pædagoger afgørende, mener forældrene. Desuden mener forældrene, at mindre skærm, mere tid uden planer og dedikeret legetid er det vigtigste for at skabe et mere levende legeliv i hverdagen.
Forældre vil have leg på skoleskemaet
Undersøgelsen viser, at der er bred opbakning hos de danske forældre til at lade leg få en markant rolle i folkeskolen. Leg skal løftes op på niveau med fag-fagene, f.eks. mener 93 % af forældrene at leg kan lære deres barn at tænke (anderledes) og 83 % er uenige i udsagnet “Leg hjælper ikke mit barn til at lære faglige færdigheder som at tælle, regne, læse.”
Forældre er blandt børns primære legekammerater
Undersøgelsen viser, at forældre i meget høj grad leger med deres børn. 91% af forældrene siger, de har det sjovt mens de leger med deres børn. De voksne er mest aktive i legen med barnet frem til skolealderen, hvor venner fra skolen tager over.
Seks ud af ti leger dagligt derhjemme, primært med forældre og søskende. Børn fra nærmiljøet fylder meget lidt. 65% af forældrene mener, at de leger mere med deres børn, end deres egne forældre gjorde med dem. Legen er en vigtig samværsform frem til barnet er 10 år. Under halvdelen af teenage-forældrene leger med deres børn i løbet af en uge. Den typiske legetype mellem forældre og børn er spil, fysiske lege som dans og fodbold og det stille kreative. Sjældent er det fantasileg og vilde lege.
48% af forældrene har dårlig samvittighed over ikke at lege mere med deres barn.
41% af forældrene mener, at deres børns legemuligheder er dårligere end deres egne
legemuligheder, da de var børn. 44% mener det modsatte.
Børn leger ikke med naboen
Undersøgelsen viser, at børn fra nærmiljøet fylder meget lidt i danske børns hverdag. Samtidig viser undersøgelsen, at hjemmet ikke (længere) bliver brugt til sociale fysiske lege med andre børn. Der leges primært med søskende, forældre og klassekammerater og børneflokken med mange aldre er nærmest forsvundet. Det samme er legen uden voksenopsyn, som forældrene selv husker de havde en del af. Fire ud af ti børn leger kun månedligt eller sjældnere med andre derhjemme.
Vil du lære mere om hvordan rapportens resultater ser ud i praksis, eller hvordan viden kan omsættes til konkrete initiativer der kan styrke børns leg så kontakt projektleder Frank Lambert.
Frank YTTING LAMBERT
Projektleder
Er du nysgerrig på den forskningsmæssige baggrund eller har du spørgsmål til rapportens resultater kan du kontakte Ditte Winther-Lindqvist.
Ditte Winther-Lindqvist
Forsker
Støttet af Lauritzen Fonden
Lauritzen Fonden udspringer af et af Danmarks ældste rederier, J. Lauritzen, og fonden er forankret i det maritime Danmark. Fonden er en erhvervsdrivende fond, der yder støtte til almennyttige aktiviteter, og fondens målsætning er, at flere børn og unge, der lever i fattigdom, bliver inkluderet og bedre rustet til at være bidragende medborgere i fremtidens Danmark.
Besøg Lauritzen Fonden her