På Kulturmødet Mors blev leg sat øverst på dagsordenen med Levende Legekultur, som gennem engagerende debatter og hands-on aktiviteter formåede at fremhæve legens uundværlige rolle i både børns og voksnes liv.
Leg som nøglen til bedre trivsel
Første dag på Kulturmødet begyndte med en vigtig diskussion: Kan leg være nøglen til bedre trivsel? Panelet, bestående af eksperter inden for pædagogik og børns trivsel, satte fokus på, hvordan leg påvirker vores liv.
Malene Angelo fra Børns Vilkår understregede legens betydning: "Vi leger, når vi trives, men leg skaber også trivsel. Når børn leger, er de i deres rette element, så når de ikke leger, er det noget, vi skal være opmærksomme på." Hun opfordrede voksne til at beskytte og værne om børns leg.
Ulla Visbech, kulturchef i Esbjerg Kommune, pegede på vores samfunds udfordring med effektivitet: "En god leg kan vare i dagevis, men børneliv er blevet til sessioner, der ryddes op hver dag. Vi skal skabe flere kulturmiljøer, hvor legen får plads."
Tobias Heiberg fra Playful Learning understregede behovet for en ny pædagogisk tilgang: "Vi har et meget umodent sprog for leg. I Playful Learning forsøger vi at skabe et klima, hvor kreativitet og fantasi bliver fri." Han fremhævede vigtigheden af at integrere legens kvaliteter i læringssituationen.
Ditte Winther-Lindqvist fra DPU Aarhus Universitet mindede os om, at vi ofte ser leg som noget barnligt: "Vi har svært ved at forbinde leg og det at være voksen. Børn har heller ikke meget fri tid til at lege. Vi skal skabe en kultur, hvor legen får den plads, den fortjener."
Frank Lambert, projektleder for Levende Legekultur, afsluttede debatten med en opfordring til voksne om at slippe kontrollen: "Vi arbejder med hele personalegruppen for at skabe en støttende kultur, der værner om legen." Derefter inviterede han alle til at deltage i en fælles fangeleg, hvilket satte en legende tone for resten af dagen.
Ledelsens rolle i at fremme legen
Fredagen startede med høj energi, da Kulturmødet blev åbnet med morgendans på gaden. Derefter fortsatte vi med en debat om ledelsens rolle i at få mere leg ind i institutionerne.
Charlotte Børglum, pædagogisk leder, mindede om, at voksne også skal lære at lege: "Vi har måske glemt, hvordan vi leger. I Levende Legekultur arbejder vi for at genoplive legen i børns hverdag, både som brain breaks og som en fast del."
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, beskrev en udfordret legekultur i skolerne: "Vi har brug for at støtte både børn og voksne i at genfinde legen, og det kræver en indsats på tværs af både skoler og hjem."
Helle Dyrløv Madsen foreslog, at vi ændrer sproget omkring leg: "Måske er playbuilding et bedre ord end leg? Det er vigtigt, at ledere skaber rum for små, forsigtige prøvehandlinger." Hun påpegede, at leg styrker relationer og fremmer en positiv attitude.
Ditte Winther-Lindqvist afsluttede med at fremhæve behovet for en ny legemæssig kultur: "Vi står i en legemæssig krise. Vi skal arbejde aktivt for at skabe legende fællesskaber på tværs af aldersgrupper."
Dagen blev afsluttet med masser af leg og aktiviteter i baggården for Levende Legekultur, hvilket mindede os om legens betydning for både børn og voksne.
Leg i familien og et bud på Danmarks nye nationalleg
Lørdagen fortsatte i samme inspirerende ånd med en debat om leg i familien. Panelet tog fat på, hvordan vi kan skabe tid og rum til leg i en travl hverdag.
Daniel Osmann, legeinstruktør, understregede, at leg skal være for alle: "Vi skal sørge for, at leg bliver allemandseje. Når voksne leger, bliver vi bedre forbilleder for de unge." Han drømte om en "Voksen SFO", hvor leg og spil kan overleveres fra voksne til børn.
Ditte Winther-Lindqvist udfordrede tanken om, at vi ikke keder os: "Vores kultur har en tendens til konstant at være på farten, hvilket skaber en følelse af altid at skulle videre. Leg må ikke blive endnu en forpligtelse for travle forældre."
Maria Lyndgaard Petersen fra Designskolen Kolding lagde vægt på vigtigheden i at skabe bro imellem børns arenaer. Mellem skole, hjem og fritid så børn skal opleve det som et helt liv, og det skal man have for øje når vi taler om legen.
Peter Palander Randorff fra Legedatabasen drevet af FDF fremhævede værdien af at lege på tværs af aldersgrupper: "Det er vigtigt, at børn oplever både ældre og yngre legekammerater."
Signe Nielsen fra FOLA påpegede nødvendigheden af ustruktureret leg: "De foreninger, der tør tilbyde ustrukturerede legemuligheder, tiltrækker unge, som vi ellers har svært ved at nå."
Dagen blev rundet af med akrobatik og leg i gården, hvor deltagerne også fandt Danmarks nye nationalleg. Det var en festlig afslutning på en weekend, der med succes satte legen på dagsordenen som en afgørende del af vores kultur og fællesskab.
Levende Legekultur på Kulturmødet Mors var en påmindelse om, at leg er mere end bare sjov – det er en grundlæggende del af vores trivsel og en styrkelse af vores relationer. Lad os alle tage legen tilbage i vores liv!
Danmarks nye nationalleg
Efter tre dage med afstemninger fik vi en masse gode bud på hvad der kan kvalificere som Danmarks Nationalleg. Vinderen blev Dåseskjul, også kaldet Spark til Dåsen. En god fællesleg, der både inviterer til bevægelse, strategi og en smule mod.
Dette er startskuddet til at undersøge hvilken leg der er mest populær på tværs af generationer og vi vil tage denne nominering af Danmarks Nationalleg videre i en bredere undersøgelse. Men for nu har vi en vinder af Danmarks nye Nationalleg i følge deltagere på Kulturmøde mors. Husk at lege den derude og del gerne jeres oplevelse med os.