Fortællinger fra gulvet
Undervisere i Levende Legekultur oplever rigtig meget leg i vuggestuer, børnehaver, folkeskoler, SFO'er og boligområder. Det giver små skønne øjeblikke og hverdagshistorier, som vi gerne vil dele med jer. Med historier fra gulvet sætter vi perspektiv på, hvad leg egentlig er, og hvordan leg styrker gode relationer og sociale trivsel. Leg, og dermed også historierne, handler kort sagt om at forstå og fornemme hinanden.
Heidi Maiko om inklusion for de yngste børnehavebørn:
Legen er skudt i gang. Ulven udbryder et hyl, løber ud og jagter børnene med sine lange kløer (forlænger-arm af skumrør), og dasker efter børnene. Børnene skriger af deres lungers fulde kraft, mens de søger hen til hækken, hvor de er i sikkerhed for ulven. Børnenes smil fylder hele ansigtet og de griner, mens deres hjerte banker af spændingen ved næsten at blive fanget….....
Børnene nyder at dele spændingen med hinanden og flere børn begynder at sende drillende ansigter til ulven. Børnene imiterer hinandens idéer og finder det sjovt at drille ulven. Legens godmodige drillerier fortsætter…
To børn kigger lidt indadvendt og tilbageholdende til fra sidelinjen, og sammen med en voksen betragter de legen i periferien. Børnene udviser små tegn af nervøsitet og frygt. Jeg lader børnene og den voksne støtteperson observere, mens legen fortsætter. Efterhånden er flere og flere børn fanget af ulven - hvorefter de forvandles til små ulve medfangere således at der til sidst kun er ulve tilbage.
Det vigtigste i legen er, at den er sjov for alle, og her spiller den voksnes positionering i forhold til børnegruppen en central rolle. Undervejs reflekterer jeg over, hvordan legen kan justeres, så de forsigtige og indadvendte børn på sidelinjen også inkluderes. Derfor inviterer jeg børnene på sidelinjen, til at indgå i et glædesfyldt og legende samspil, i en ny rolle som ulve-fangere. I børnenes rolle som ulve-fangere, kan de, på trods af at være mere tilbageholdende, indadvendte eller forsigtige, få selvtillid og opleve glæde i et fællesskab. Denne proces bliver hjulpet og understøttet af en voksen. I legen bliver det indadvendte og tilbageholdende hos nogle børn, erstattet af liv og engagement.
Foto: Sara Odgaard